Nokian, Tampereen, Lempäälän ja Akaan sopimus M-junien lisävuorojen hinnasta kiinnostaa näiden kuntien asukkaiden lisäksi sastamalalaisia, jotka mielivät kerran tunnissa kulkevaa junavuoroa Vammalan ja Karkun asemille. Kuntien aikaan saama sopimus kustannusten jakautumisesta korostaa odotetusti liikennöitävän matkan mittaa. Pienessä määrin otetaan huomioon myös se, millainen joukko ihmisiä M-junan vaikutuspiirissä kussakin kunnassa on.
Se, että 80 prosenttia kuluista jaetaan sen mukaan, kuinka pitkä matka kullekin asemalle on Tampereen päärautatieasemalta, kertoo kustannuksia jaettavan ennen muuta sen mukaan, mistä kustannukset aiheutuvat. M-junan asemien vaikutuspiirissä olevien asukkaiden määrän mukaan jaetaan 20 prosenttia liikennöinnin kustannuksista. Tällä jaolla otetaan huomioon se, miten suuren hyödyn kunnat lisävuoroista saavat liikennehaittojen vähenemisenä ja ennen muuta työpaikkojen ja palveluiden saavutettavuuden paranemisena.
Nyt käyttöön otettavaa sopimusta kustannusten jaosta ei kuitenkaan ole hakattu kiveen. Sitä on määrä tarkastella uudelleen syksyllä 2023 eli vuosi lisävuorojen liikennöinnin alkamisen jälkeen.
Ainakin ensimmäisen liikennöintivuoden ajan Nokia maksaa lisävuoroista 269000 euroa, Tampere 317000 euroa, Lempäälä 124000 euroa ja Akaa 223000 euroa, mikäli lipputuloilla saadaan katettua yksi neljäsosa kuluista. Akaan ja Lempäälän osuutta kuluista vähentää se, että Tampereen ja Akaan välisiä lisävuoroja on tulossa viisi eli puolet siitä, mitä Nokian suuntaan. Akaan maksuosuuden kokoa kasvattaa ennen muuta etäisyys Tampereelta Toijalaan.
Jotta lisävuorot saataisiin varmuudella alkamaan ensi elokuussa, on päätös tehtävä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa vajaan kahden viikon kuluttua.