Nokian kaupungin kotihoidon palveluita käyttävien vanhusten omaiset antavat huonoimman arvosanan iäkkään ihmisen ruokailusta huolehtimisesta. Ruokailusta annettujen arvosanojen keskiarvo jäi alle seitsemään.
Vanhukset puolestaan antoivat heikoimman arvosanan siitä, miten he kokivat henkilökunnan olevan yhteydessä heidän omaisiinsa. Yhteydenpidosta annettujen arvosanojen keskiarvo oli rahdun alle seitsemän ja puoli.
Asiakaskyselyssa vanhukset antoivat keskimäärin parhaan arvosanan kaupungin kotipalvelun työntekijöiden ystävällisyydestä ja avuliaisuudesta. Arvosana ylsi melkein yhdeksän miinukseen.
Kotipalvelun asiakkaina olevien vanhusten omaiset puolestaan kiittävät eniten työntekijöiden suhtautumista vanhuksiin. Arvosana oli keskimäärin melkein yhdeksän.
Kysely tehtiin marraskuussa. Siihen vastasi yli 170 kotipalvelun asiakasta.
Korona vaikutti ennen muuta kotipalvelun asiakkaiden omaisten antamiin arvosanoihin. Omaiset esimerkiksi arvioivat tuntevansa asiakkaan arjen arvosanalla kahdeksan ja puoli, kun arvosana oli yhdeksän vuotta aiemmin.
Vastauksissa on nähtävissä, että kotihoidon asiakkaat tarvitsevat yhä enemmän hoivaa ja hoitoa, jotta kotona asuminen olisi mahdollista.