Ammattikoulun parturi-kampaamolinjan tiloissa riitti ruuhkaa koko päivän, kun opiskelijat ottivat toista kertaa asiakkaita vastaan ilman ajanvarausta. Itse asiassa kiirettä oli niin, että ammatinopettaja Leena Savilammen mukaan edes pissataukoa ei ollut ehditty pitää vielä neljä tunti aloittamisen jälkeen.
– Asiakkaita viidessä ja puolessa tunnissa on varmaan lähes sata. Opiskelijoita on työskennellyt runsaat 15. Heistä useimmat ovat ensimmäisen vuoden oppilaita, jotka ovat jo varsin taitavia. Kullakin on ollut puolen tusinaa asiakasta. Tämä on todellista liiketyötä ja työssä oppimista aidoimmillaan. Tämän päivän jälkeen opiskelijat kaatuvat sänkyyn, Leena Savilampi selvitti tyytyväisenä.
Opiskelijat työskentelivät opettajan ohjauksessa, mutta itse työnsä suunnitellen ja toteuttaen. Opettaja muun muassa aina tarkisti työn laadun.
Nyt toista kertaa ilman ajanvarausta toteutettu tapahtuma onnistui ammatinopettajan mukaan myös sen suhteen, että tavoitteena oli saada uusia ja erilaisia asiakkaita. Opiskelijoiden kannalta on tärkeää saada eri ikäisiä asiakkaita, jotta koulun jälkeen parturi-kampaajilta luonnistuu yhtä hyvin lasten, nuorten, keski-ikäisten kuin vanhojenkin asiakkaiden toiveiden toteuttaminen.
Normaalisti, kun opiskelijat tekevät ajanvarauksiin perustuvaa asiakastyötä, loppuu työpäivä jo kello 15.30. Se on rajannut jonkin verran asiakaskuntaa. Tällä kertaa töitä tehtiin puoli kuuteen, ja Leena Savilammen tavoitteena on se, että asiakaspalvelua voitaisiin jatkossa ajoittaa aiempaa enemmän ilta-aikaan. Se tarkoittaisi yksinkertaisesti koulupäivän aloittamista niinä päivinä tavanomaista myöhemmin.
Opiskelijoilla on asiakaspalvelua kerran tai kahdesti viikossa. Viikonpäivä vaihtelee lukujärjestyksen mukaan. Lisäksi asiakkaiden kannattaa varata aikaa, koska opiskelijalla työhön kuluu enemmän aikaa kuin mihin moni on saattanut tottua. Mikäli nämä ehdot eivät eivät tunnut mahdottomilta, kannattaa ammattikoululle Leena Savilammen mielestä ehdottomasti soittaa. Se, että puhelimeen ei aina työn touhussa heti vastata, ei tarkoita sitä, etteikö asiakkaita todella kaivattaisi.
Enää ei viiksistä nouse käryä
Ystävänpäivän teemalla toteutettu perin edullinen asiakastöiden päivä sai ammattikoululle myös yhden vanhimmista vakioasiakkaista. Jyri Karppinen on leikkauttanut ja muotoiluttanut hiuksensa ja viiksensä ammattikoulussa vuodesta 1977.
Yli 40 vuoden aikana toiminta on Karppisen mukaan kehittynyt ja muuttunut melkoisesti.
– Enää ei ole sitä vaaraa, että viikset palaisivat. Alkuaikoina viiksien kärjet käherrettiin kuumalla raudalla kaareviksi. Joskus karvat hiukan kärysivät. Onneksi kyse on uusiutuvasta luonnonvarasta. Lopullinen tuho ei ole mahdollinen, Jyri Karppinen naureskelee ja myöntää, että eivät viikset koskaan palamaan päässeet.
Jyri Karppisen hiuksia leikkasi ensimmäisen vuoden opiskelija Nelli Nieminen, joka kertoi ehtineensä tehdä päivän mittaan monenmoista. Nelli oli muun muassa leikannut naisten ja miesten hiuksia sekä muotoillut ja värjännyt kulmia ja ripsiä.
Asiakaskunnan nuorimpia oli loppuiltapäivästä yhdeksänvuotias Mirella Viljanen, joka oli matkassa äitinsä Jenny Viljasen kanssa. Mirellalta leikattiin etuhiukset ja latvoja sekä kiharrettiin lopuksi latvat.
Tällä kertaa äiti oli päässyt vaikuttamaan siihen, mitä Mirellan hiuksille tehtiin, sillä äiti on Mirellan mielestä riittävän fiksu ja kokenut. Jatkossa Mirellan toiveisiin kuuluu joka tapauksessa punertavien hiustensa värjäyttäminen jo nykyistä punaisemmiksi tai vaaleammiksi. Vaaleat hiukset voisivat sopia hyvin tummiin silmiin.
Mirella haaveilee myös hiusten kasvattamisesta nykyistä kymmenkunta senttiä pidemmiksi.
Mirellan hiukset pesi ja leikkasi Maris Jors, joka jaksoi hymyillä vielä melkein viisi tuntia töitä tehtyään, vaikka asiakkaita oli kaiken aikaa jonoksi asti.