Opettajien yhteistyö tehostaa oppimista

Pehulan koulussa yhteistyö on voimaa.

Pehulan yksisarjaisessa alakoulussa Keikyässä opettajat tekevät säännönmukaisesti yhteistyötä. Opettajien lukujärjestykseen on varattu aikaa opetuksen yhteissuunnittelua varten joka viikko. Yhteistyöllä pyritään tehostamaan oppilaiden oppimista monella tapaa ja madaltamaan samalla luokkien välisiä rajoja.

Yhteistyötä tekevät ensimmäinen ja toinen luokka, kolmas ja neljäs luokka sekä viides ja kuudes luokka, joten kuusiluokkaisessa koulussa kokoontuu kolme opettajaryhmää. Ryhmät ovat kolmihenkisiä, koska niihin osallistuvat myös muut koulussa työskentelevät opettajat eli erityisopettajat ja tuntiopettaja.

Koulunjohtaja Taija Marttilan mukaan yhteistyötä voidaan tehdä ja siitä hyötyä kaikissa oppiaineissa. Yhteistyöstä on ollut apua ja iloa niin musiikissa, ympäristöopissa, äidinkielessä kuin matematiikassakin.

Opettajien yhteistyö mahdollistaa esimerkiksi sen, että kukin yhteystyöhön osallistuva opettaja keskittyy opettamaan näillä yhteisesti suunnitelluilla oppitunneilla itselleen vahvaa ainetta. Yksi opettajista voi opettaa kahden luokan oppilaille esimerkiksi äidinkieltä, toinen matematiikkaa ja kolmas musiikkia.

Toisaalta toimivaksi on koettu sekin, että kahden luokan oppilaat jaetaan etukäteen ryhmiin sen mukaan, millaisia tietoja ja taitoja he ovat valmiita oppimaan. Yksi ryhmä saattaa siis matematiikassa muodostua kymmenylitysten taitajista, toinen niistä, joilla tämä taito on vielä hakusessa ja kolmas niistä, jotka tarvitsevat matemaattisten taitojen oppimisen tueksi selkeästi vielä konkretiaa, kuten esineitä.

Hyötyä on usein siitäkin, että kaikki ryhmän kolme opettajaa opettavat yhtä aikaa samassa tilassa. Näin varmistetaan oppilaiden oppimisessaan tarvitseman tuen saaminen. Tällöin kaikille opetetaan samaa asiaa.

Joustavimmin eri luokka-asteiden oppilaiden yhteistyö toimii Taija Marttilan kokemusten mukaan alakoulun alimmilla luokilla. Ylimmillä luokilla tehokasta on varsinkin oppilaiden erityistarpeiden mukaan muodostettujen opetusryhmien hyödyntäminen.

Pehulan koulussa kahden luokka-asteen oppilaiden yhteistyön sujuvuutta edistetään myös yhteisillä aikatauluilla. Ensimmäisen ja toisen luokan, kolmannen ja neljännen luokan sekä viidennen ja kuudennen luokan oppilaat toimivat kolmen eri aikataulun mukaan niin, että kunkin ryhmän oppilaat syövät yhtä aikaa ja ovat yhtä aikaa ja samoissa tiloissa myös sisävälitunneilla. Viimeistään leikkiessään ja pelejä pelatessaan lapset oppivat tuntemaan toisensa.

 

Koulunjohtaja Taija Marttila toteaa opettajien yhteistyön antavan monenlaisia mahdollisuuksia tehostaa oppimista.