Länsi-Suomen kuusi maakuntaa esittävät kuutta raideliikenneinvestointia osaksi Euroopan unionin kestävän liikenteen investoisteja. Mukaan listalle on päätynyt myös 40 miljoonan euron hintainen hanke Porin-radan digitalisoimisesta vuosina 2025 ja 2026. Digitalisointi lisää radan turvallisuutta, liikennemääriä ja toimintavarmuutta sekä lopulta myös kilpailukykyä.
Kyseessä on osa yleiseurooppalaista kehittämishanketta, jossa hyödynnetään suomalaista 5G-osaamista rautateiden kulunvalvonnassa ja tiedonvälityksessä. Testiratana on määrä toimia Kouvolan ja Kotkan välisen radan.
Rautateiden kulunvalvontajärjestelmä on Suomessa elinkaarensa lopussa. Järjestelmät on uusittava kymmenen vuoden kuluessa. Porin-radan tilanne on erityisen hankala suurien liikennemäärien takia. Lisäksi liikennöintitarve on mitä ilmeisimmin kasvussa.
Maakuntien yhdessä esittämät ratahankkeet kytkeytyvät Suomen valmistelemaan kansalliseen elpymis- ja palautumissuunnitelmaan, joka turvaa rahoitustaan Euroopan Unionin rahoituspakettiin.
Vientivetoinen Länsi-Suomi on jo nyt ja lähivuosina vielä enemmän yksi Euroopan pahiten koronasta kärsivistä alueista. Länsi-Suomessa on kuitenkin mahdollista aloittaa välittömästi useita kestävän liikenteen raideliikennekohteita. Ne tukevat vientiteollisuutta ja työvoiman liikkuvuutta.
Muut viisi hanketta ovat jo alkuun lähtenyt Pasilan ja Riihimäen välisen investoinnin toinen vaihe (273 miljoonaa euroa), Helsingin ja Tampereen välisen radan peruskorjaus (770 miljoonaa), Tampereen ja Jyväskylän välin peruskorjaaminen ja kaksoisraideosuuksien rakentaminen (200 miljoonaa), Tampereen henkilöratapihan korjaus- ja uudistusinvestointi (sata miljoonaa euroa) sekä Seinäjoen rautatieasema-alueen ratapihan alikulun ja liityntäpysäköinnin järjestäminen (25 miljoonaa).