Tampereen Hervantaan tai Kauppiin ryhdytään luomaan koealuetta ilman kuljettajaa kulkeville autoille Pirkanmaan maakuntaliiton tuella. Hanketta on määrä tukea tämän vuoden lisäksi myös lähivuosina. Ensimmäiset automaattibussit aloittavat liikennöintinsä Tampereella ilmeisesti ensi vuonna.
Testialue tarjoaa yrityksille tilaisuuden kokeilla älyliikenteen ja automaattisen liikkumisen palveluja todellisessa ympäristössä. Automaattisesti ohjautuvien linja-autojen lisäksi Tampereen kaupunki haluaa valmistautua automaattiseen henkilöautoliikenteeseen.
Testialue auttaa automaattista ajamista tukevan infrastruktuurin kehittämistä. Testialue auttaa lisäksi pirkanmaalaisia tottumaan ajatukseen autonomisesta ajamisesta ja vähentämään siihen liittyviä pelkoja.
Jari Ikonen Smart city testialue -hankkeesta arvioi automaattisesti kulkevien linja-autojen toiminnan kehittyvän niin, että niitä alkaa liikennöidä pikkukaupungeissakin tämän vuosikymmenen mittaan. Paraikaa yksi automaattisesti ohjautuva linja-auto liikennöi jo Helsingissä.
Automaattisesti liikennöivät linja-autot ovat alkaneet kiinnostaa virkamiehiä monestakin syystä. Bussit ovat lähes huoltovapaita ja ne voivat liikennöidä vähäisin kuluin läpi vuorokauden.
Tosiasiassa itsestään kulkevat linja-autot eivät kuitenkaan voi liikennöidä kokonaan ilman ihmisen valvontaa. Jari Ikonen muistuttaa, että Suomen lainsäädäntö luo rajat. Käytännössä valvova ihminen tarvitaan kymmenkunta bussia varten, jotta ongelmatilanteissa ihminen ratkaisee ongelma.
Sastamalassa automaattisesti liikennöivän kaupunkibussin hankintaa on pitänyt mielekkäänä hankkeena ainakin maankäyttöjohtaja Ilmari Mattila, joka on aiemmin toiminut myös kehityspäällikkönä. Mattilalla on itsellään hyviä kokemuksia automaattisesti ohjautuvasta autosta.