Moni kilpaurheilua harrastava on tällä hetkellä ihmeissään. Koronaepidemian pelätään vaikuttavan sponsorien tukeen merkittävästi.
Ilman sponsoreita kilpaurheileminen on monille mahdotonta ja useissa lajeissa ehdoton edellytys käytännössä kaikille kilpaa urheileville. Erityisen merkittävässä asemassa sponsorit ovat esimerkiksi moottoriurheilussa laidasta laitaan.
Trialia ajava Vammalan Moottorikerhon Tomi Hämäläinen toteaa trialia pidettävän edullisimpana moottoriurheiluna. Halpaa se ei silti ole. Kauden kulujen pitäminen 10000 eurossa vaatii työtä.
– Omaa rahaani käytän kaiken, mikä suinkin liikenee. Ilmaista eivät ole sen enempää kisoihin matkustaminen, majoittuminen, polttoaine, vakuutukset, kilpailulisenssit, ajovaatteet kuin renkaatkaan. Ei tämä ilmaista tosiaankaan ole, Hämäläinen pohtii.
Ensi sijassa Viron cupia ja mahdollisuuksien mukaan Suomen TR6- ja TR5-luokkaa ajava mies myöntää, että rahoitus koostuu pienistä puroista. Mainoksia hän myy tekstiileihin ja pakettiautoonsa, joka monesti toimii paitsi moottoripyörän huoltamona myös kuljettajan yösijana.
Kaikesta on normaalistikin säästettävä, joten koronan vaikutus olisi saatava minimoitua. Jo se, että kilpailukausi on epidemian takia tavanomaista lyhyempi, haittaa riittävästi. Muutoinkin lyhyen kesän lyhennyttyä sarjojen kilpailupäiviä sattuu väistämättä päällekkäin.
Pikkukaupunkilaisille koronan vaikutus sponsorirahan kertymiseen saattaa olla vielä suurempi kuin suurissa kaupungeissa asuville urheilijoille. Toisaalta pienissä kaupungeissa urheilijat monasti tuntevat suuren osan sponsoreistaan ja nämä sponsoroimansa urheilijat. Sidos on usein vahva ja kestää vuodesta toiseen.
– Useimmissa lajeissa, kuten trialissa, kilpaillaan ainoastaan kunniasta. Rahapalkintoja ei tunneta. Lisäksi esimerkiksi liian vanhoilla renkailla kilpaileminen vie kilpailukyvyn varmuudella, joten aivan kaikesta ei voi säästää, Tomi Hämäläinen selvittää.
Samalla hän myöntää haaveilevansa uuden käytetyn trial-pyörän hankinnasta. Hintaa sellaiselle kertyisi yhtä paljon kuin puolelle kilpailukautta, joten vielä ainakin tämän kesän hän ajaa 300-kuutioisella Shercolla, joka on vuoden 2012 mallia.
Hämäläisen kisakausi alkaa Virossa neljäs heinäkuuta ja Suomessa viikkoa myöhemmin. Suomen SM-sarjan ensimmäinen kisa on kalenterissa elokuun ensimmäinen päivä. Nokialla hän ajaa 12. syyskuuta.