Ensi elokuusta alkaen Nokian ja Tampereen välillä liikennöi arkisin 25 junaa suuntaansa nykyisen 15 junan sijaan. M-junat liikennöivät pääsääntöisesti kerran tunnissa ja määräminuutein. Nokian kaupunki maksaa raideliikenteen hulppeasta lisääntymisestä vuodessa vain noin 270000 euroa.
M-junien reittiä Nokialta Tampereen kautta Lempäälään ja Akaaseen liikennöivät paljolti Sm4-junat eli Puput. Ne ovat mattalalattiaisia sähköjunia, jotka peruskorjattiin 2013–2016. Yhteen 54 metrin mittaiseen, pitkille matkoille tarkoitettuun Pupuun mahtuu istumaan 192 ihmistä.
Nokian kaupunginhallitus käsittelee maanantaina valmiiksi neuvoteltua sopimusta, johon sitoutumisella on kova kiire, jotta puput saadaan liikennöimään elokuussa.
Tähän asti M-junien liikenteen on maksanut valtio. Koeliikenne alkoi kaksi vuotta sitten. On ilmeistä, että M-junan nykyiset vuorot vakiinnutetaan niin, että valtio maksaa niiden kustannukset jatkossakin. Alkamassa oleva sopimuskausi jatkuu ensi vuoden alusta aina vuoteen 2030.
Kaupunkien ostamien lisävuorojen määrää ei sen sijaan sidota vuosikausiksi, vaan lisäjunien määrää on mahdollista lisätä tai vähentää vuosittain. Toiveissa on lisäjunavuorojen hankkiminen myös viikonvaihteen päiville, kunhan arjen lisävuorojen liikenne on saatu vakiinnutettua.
Nokian kaupunki maksaa Nokian ja Tampereen välisen liikennöinnin kustannuksista 55 prosenttia ja Tesoman aseman takia Tampereen kaupunki 45 prosenttia. Jako-osuuksiin vaikuttavat M-junia hyödyntävän alueen asukasluku ja etäisyys rautatieasemalle Tampereen päärautatieasemalta.
Vastuu lipputulojen vähäisen kertymän riskistä on kaupungeilla ainakin ensimmäisinä vuosina. Lipputuloot jyvitetään kaupunkien kesken, joten mitä useampi matkustaja lähtee Nokialta tai päättää matkansa Nokialle, sitä pienempi Nokian maksettavaksi kertyvä summa on.
Juttua päivitetään.