Ainakin tarkkaavaisimmat autoilijat ovat huomanneet, että edullisin päivä tankata on tiistai. Polttoaineiden hinnat nousevat keskiviikkona lähes kymmenen senttiä litralta laskeakseen taas uudelleen. Joka viikko tuntuisi olevan sama kierto. Mistä voi johtua, että myyjän kustannukset ovat keskiviikkona yhtäkkiä kallimmat…
Kun polttoaineiden hintaan vaikuttavista asioista kysyy polttoainetta myyviltä, tyypillinen vastaus on, että polttoaineiden hintaan vaikuttavat maailmanmarkkinahinta ja paikallinen kilpailutilanne. No kyllähän ne vaikuttavat, mutta ei kaikilla asemilla ympäri Suomen lähes samaan aikaan ja säännöllisesti samalla tavoin, vaikka polttoaineissa kilpaillaan hinnalla ja vaikka jokainen osaa tarkistaa, mitä naapurissa polttoaine maksaa.
Intohimoinen autoharrastaja ja Radalle.comin toiminnanjohtaja Aki ”AkinaattoRi” Salmela ajaa työkseen ympäri Suomea ja kerää samalla polttoaine.net-sivustolle hintatietoja 200–400 asemalta kuukaudessa. Salmelakin on havainnut kummallisen hintailmiön ja seurannut sitä jo pitkään. Hän arvioi asialla olevan tekemistä ostokäyttäytymisen kanssa. Hintojen nostaminen olisi kytköksissä ammatti- ja työsuhdeautoilijoiden tankkauksiin.
– Heidän on pakko tankata hinnalla millä hyvänsä. Hintatietoisemmat kuluttajat ja sunnuntaiautoilijat tankkaavat viikonloppuna ja alkuviikolla. Salmela kertoo säästävänsä Mercedes-Benz Sprinter -pakettiautoaan tankatessaan 10–20 euroa joka tankkauksella valitsemalla viikonpäivän ja aseman oikein.
Suomessa välimatkat ovat pitkiä ja oman auton käyttö on välttämätöntä varsinkin maaseudulla. Siksi liikkuminen on ihmisille tärkeää ja sitä pitäisi tukea. Sitä, että liikkumista rangaistaan verottamalla, on vaikeata perustella suurien kaupunkien ulkopuolella asuville.
Polttoaineen hinnankorotuksen maksaa joka tapauksessa tavallinen kuluttaja ajaapa hän itse autoa tai ei, sillä polttoaineen hinta näkyy niin ruoan, polttoaineen kuin tavaroidenkin hinnassa.
Kukin voi laskeskella vaikkapa kuljetusyrittäjän kannalta polttoaineen kymmenen sentin hinnannousun vaikutuksia kustannuksiin, kun raskaalla kalustolla voi polttonesteen kulutus olla 50 litraa sadalla kilometrillä.