Sastamalan kaupunki yhdenmukaistaa kaiken sähköisen asioinnin kaupungin palveluissa. Samalla asiointi vaatii jatkossa vahvaa suomi.fi-tunnistautumista. Se varmistaa asioijan henkilöllisyyden.
Tähän asti sähköinen asiointi Sastamalan kaupungissa on ollut perin vanhakantaista. Kotisivuilla on tarjolla erilaisia ja erilaisin tekniikoin toteutettuja lomakkeita, joiden avulla tapahtunut asiointi ei ole tallentunut sellaisiin tietojärjestelmiin, joita virkamiehet olisivat voineet sellaisenaan käsitellä. Tieto on välittynyt sähköpostin kautta ja vaatinut tiedon käsittelyä käsin.
Uudella järjestelmällä tavoitellaan lukuisia etuja. Niitä ovat muun muassa turvallisuuden olennainen paraneminen, työajan säästäminen, tiedonsiirron nopeutuminen, asioinnin yhdenmukaistuminen kaupungin eri palveluissa ja paperiton asiointi.
Asiakas voi jatkossa hoitaa mitä moninaisimpia asioitaan tietoturvallisesti läpi vuorokauden ja viikon asiakirjoja tulostamatta tai postittamatta. Asiointi onnistuu lisäksi mistä vain, missä on tarjolla verkkoyhteys. Se ei ole vähäinen etu maakunnan suurimmassa kunnassa. Asioinnin voi lisäksi välillä keskeyttää ja jatkaa asiointia myöhemmin siitä, mihin aiemmin jäi.
Kaupungin kannalta erityisen tärkeitä etuja ovat kustannussäästöt työn tehokkuuden parantuessa ja papereiden siirtelyn vähetessä olennaisesti. Tieto on heti kaupungin järjestelmään saavuttuaan kaikkien sitä käsittelevien käytössä. Kunkin asiakirjan kaikki liitetiedot siirtyvät samalla liitetiedostoina, kun itse asiakirjakin siirtyy.
Uusi järjestelmä on helppoa pitää yllä. Sen kustannus on alle 10000 euroa vuodessa.