Sastamalan kaupungintalon nurkalle eli uuteen Vammalantien ja Tampereentien risteykseen suunniteltu iso liikenneympyrä saattaa siirtyä pitkälle tulevaisuuteen. Kaupunki on teettämässä selvityksen ympyrän tarpeesta, koska aluksi ympyrään olisi vain kolme liittymää. Selvityksen perusteella valtuuston on tarkoitus arvioida rakentamisen tarpeellisuutta ensi vuoden talousarviota laatiessaan.
Yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Lähteenmäki sanoo nyt pohdittavan mahdollisuutta siirtää ainakin 700000 euroa maksavan ympyrän rakentamista siihen asti, että Tampereentien ja Rautaveden välinen pelto alkaa rakentua ja ympyrään saadaan neljäs liittymä Rautaveden puolelle.
Tämä ajanjakso voi olla pitkä, koska moreeniharjulle Prisman ympärille on muotoutumassa niin runsaasti helposti rakennettavia tontteja, että kohti pohjoista laskevan savipellon rakentumista saatetaan joutua odottamaan todella pitkään.
Kaupunki teettää seuraavan kuukauden aikana selvityksen, jossa yritetään arvioida äärimmäisen vaikeasti ennustettavia asioita eli vasta rakenteilla olevan risteyksen liikennemäärää ja sen riittävää välityskykyä. Prismakeskus tuo henkilöautoja ja jakeluautoja risteykseen. Samoin vaikuttavat kadun varteen rakentuvat kerrostalot ja rivitalot.
Avoinna on kuitenkin todella monta asiaa, joista yksi tärkeimpiä on se, miten paljon uusi, leveä läpiajokatu muuttaa keskustan yhdeltä puolelta toiselle kulkevien reittivalintoja.
Uuden kadun toisessa päässä valmiina oleva Tuomiston ympyrä ohjannee joka tapauksessa tehokkaasti liikennettä niin Itsenäisyydentieltä, Pesurinkadulta kuin aina valtatieltä 12 asti. Tämä liikenne ei likimainkaan kaikki palanne takaisin omia jälkiään, sillä Tampereen suuntaan meneviä ja Tampereen suunnasta tulevia on riittämiin.
Aiemmin suoraan harjun yli kulkeminen ei ole valtatien 12 ja keskustan välillä ollut mahdollista tai ainakaan sujuvaa muutoin kuin kiertämällä sairaalan taitse. Uuden valtaväylän liikennevirtoja muuttavaa merkitystä voineekin rinnastaa jossain määrin esimerkiksi Lahden ja Tampereen tunneleihin, jotka ovat vaikuttaneet suuresti arkisiin reittivalintoihin.
Uuden kadun ja kaupungintalon kulmalle rakentuvan risteyksen merkitystä ei voitane aliarvioida senkään takia, että muun muassa molemmat hypermarketit ja iso osa muustakin kaupallista toiminnasta sekä siten asiointi- ja työpaikoista on asettunut yhä kauemmas perinteisestä keskustasta. Muiden paikkakuntien muutoksia seuraava ennustaneekin seuraavaksi samaan suuntaan siirtyvän yhä voimakkaammin myös asuntojen kysynnän.