Harva tietää, mikä on sosiaaliasiamies. Edes sosiaalialan ammattilaisille se ei ole aina selvää.
Silti sosiaaliasiamies on todella tärkeä apu silloin, kun sosiaalialan palveluita käyttävä asiakas tai asiakkaan läheinen kaipaa apua sosiaalihuollon kysymyksissä. Sosiaaliasiamies on myös vahva tuki muistutusta tehtäessä.
Sastamalassa sosiaaliasiamiehenä on jo kymmenen vuotta toiminut yhteiskuntatieteiden maisteri Mira Kaaja. Hän on töissä Sastamalan seudun mielenterveysseurassa. Kaupunki ostaa sosiaaliasiamiehen palvelut yhdistykseltä.
Sosiaaliasiamiehen tavoittaa puhelimitse läpi viikon ja osuuspankin talon toisesta kerroksesta Puistokadun alkupäästä etukäteen sopimalla ja seuraamalla Tukitalo-kylttejä.
Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välissä puolueettomana toimijana toimivan Mira Kaajan palvelulupaus on vastata soittopyyntöön kolmen päivän kuluessa. Tosiasiassa hän soittaa useimmiten jo samana päivänä.
Mira selvittää asiat
Sosiaaliasiamies Mira Kaaja ei ole asianajaja, mutta hän on ammattilainen selvittämään sosiaalihuollon asiakaslain määrittämiä asioita.
Tuttuja sosiaaliasiamiehelle ovat muun muassa sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, laki kehitysvammahuollosta, toimeentulotukilaki, laki kuntouttavasta työtoiminnasta ja vanhuspalvelulaki.
Sosiaalipolitiikkaa pääaineenaan opiskellut ja julkisoikeudesta aineopinnot eli entisen cum lauden tehnyt sosiaaliasiamies onkin paljolti puolueeton viranomainen, joka auttaa asiakasta saamaan asioista selvää.
– Usein asiakas soittaa ja haluaa tietää, onko jokin väärin. Minä selvitän, voiko olla niin, että jokin todella on väärin, Mira Kaaja kertoo.
Sosiaalitoimen koko kenttä
Useimmiten sosiaaliasiamieheen otetaan yhteyttä toimeentulotukiasioissa. Sen sijaan vanhustenhuollon asioissa yhteydenottoja on varsin vähän siihen nähden, miten suurta tyytymättömyys on.
Sosiaaliasiamieheen voi ottaa yhteyttä, onpa kyse vanhuksen kotihoidosta tai palveluasumisesta.
Huonosti sosiaaliasiamiehen ovat tavoittaneet myös päihde- ja mielenterveyspalveluiden käyttäjät. Näin on kautta linjan ja vuodesta toiseen.
Erikoista on sekin, että vaikka vammaispalveluiden käyttäjiä Sastamalassa on paljon, sosiaaliasiamieheen he eivät ota yhteyttä juurikaan.
Palvelut ovat meitä varten
Sosiaaliasiamies toivoo sastamalaisten ymmärtävän yhä paremmin sen, että palvelut ovat meitä kaikkia varten, että niistä voi kysyä ja että palveluita saa vaatia.
Hän toivoo yhä useampien uskaltavan ottaa yhteyttä päätöksen tehneeseen tai sosiaaliasiamieheen. Omista oikeuksistaan on oikeus pitää kiinni.
– Sosiaalihuollon asiakaslaki määrittää sen, että niin kohtelun kuin palvelunkin on oltava hyvää, Mira Kaaja toteaa ja muistuttaa, että valitusaika perushallintopäätöksista on 30 vuorokautta. Sinä aikana on toimittava.