Kaksi sastamalalaista taksiautoilijaa on kyllästynyt tyystin kyytijärjestelmään, joka ei toimi. Epäonnistunut järjestelmä on johtanut siihen, että taksiautoilijoille ei usein ole mitään mieltä ajaa säännönmukaisesti vanhusten ja vammaisten sote-ajoja, jotka yhteiskunta korvaa.
Näiden lakisääteisten, muuhun kuin terveydenhoitoon liittyvien asiointi- ja virkistysmatkojen säännönmukainen ajaminen merkitsisi haastateltujen autoilijoiden mukaan syömisen lopettamista.
Jutussa keskitytäänkin monelle vanhukselle ja vammaiselle tärkeisiin sote-ajoihin, mutta kerrotaan lopuksi myös syy siihen, miksi taksia ei aina saa Vammalassa omalla rahallaankaan maksaen. Ei vaikka vapaita taksiautoja olisi jopa keskustassa ja vaikka paikallisilla autoilijoilla on halu ajaa.
Haastatellut autoilijat on tässä jutussa nimetty Pekaksi ja Paavoksi, koska heidän oikeiden nimiensä käyttäminen voisi uhata heidän mahdollisuuttaan jatkaa ammatissa, jossa kumpikin on toiminut pitkälti yli kymmenen vuotta. Kyytien välityskeskuksen mustalle listalle joutuminen on asia, jota tapahtuneen valossa on ainakin autoilijoiden mielestä mitä ilmeisimmin syytä pelätä.
Muutos on ollut merkittävä
Ennen takseista ensimmäisenä jonossa ollut sai kyydin. Tämä koski myös sote-ajoja. Toisaalta jos taksi hylkäsi kyytitarjouksen, taksi joutui jonon hännille.
Kone ohjasi ajoja. Siihen, kuka ajon sai, ei voinut vaikuttaa.
Lisäksi kyyti ohjautui lähimmälle vapaalle autolle. Kangasalan, Akaan tai Jämsän kyytejä ei tarjottu Sastamalan autoille tai Sastamalan kyytejä esimerkiksi Hämeenkyrön autoille, kuten nyt tapahtuu.
Ajoneuvolaite on korvattu kännykällä ja apilla. Valitettavasti samalla sen hallinta, missä vapaita autoja on ja mitkä autot ovat vapaita, on kadonnut.
Muutos on tullut myös siihen, miten autoilijat sääntelevät ajoaikojaan. Ennen autoilijat näkivät järjestelmästään, millaisia ajoja oli tulossa lähialueelle. Niinpä työpäivää kannatti hyvän kyydin takia pidentää ja pysyä jonossa. Enää omaa elämäänsä ei Pekan mukaan voi edes yrittää järjestää kyytien mukaan.
Entinen järjestelmä jousti aivan itsestään niin, että pulaa autoista ei kovin helposti syntynyt. Autoja oli ajossa enemmän silloin, kun pitkiä kyytejä oli tarjolla.
Lisäksi kyytien odotusajat olivat mielekkäitä. Kyydin tarjoamisesta ja hyväksymisestä sen ajamiseen oli usein kymmenen tai 15 minuuttia. Lyhyeenkin ajoon oli mielekästä sitoutua.
Enää näin ei ole.
Nykyisin lyhytkin sote-kyyti on usein hyväksyttävä esimerkiksi kolme varttia ennen ajoa. Sen jälkeen istutaan tyhjän panttina, jos on erehtynyt sote-kyydin ottamaan. Tuottoisaa Kela-kyytiä ei voi enää ottaa.
Se, että ongelma kärjistyy juuri sote-kyytien välittämisessä ja ajamisessa johtuu siitä, että ne ovat nykyisellään usein tappiollista toimintaa. Monet sote-ajot ovat muutaman kilometrin mittaisia. Lisäksi siitä, että autoilija auttaa asiakasta esimerkiksi kaupassa, pankissa ja apteekissa, ei enää makseta entiseen tapaan.
Korvaus usein yli tunnin avustustyöstä on viisi euroa. Sellaisia kyytejä kukaan ei halua monta samana päivänä. Viisaampaa on istua kotona ja odotella kyytiä, josta maksetaan mielekäs korvaus.
Ennen asiointiajalla auton taksamittari oli päällä. Avustusajalta maksettiin odotustaksaa. Mitä pidempään asiointi vei, sitä parempi oli korvaus. Nyt sote-asiakkaat, joiden asioinnin tiedetään tavanomaisesti kestävän pitkään, eivät välttämättä saa taksia kovin helposti kotiosoitteeseensa.
Esimerkiksi kyydit Torikeskukseen Vammalan keskustasta eivät ole kovin haluttuja, koska sama asiakas asioi usein monessa paikassa. Haluttuja asiakkaita eivät välttämättä ole nekään, jotka vammansa takia käyttävät asiointiin väistämättä paljon aikaa.
Pekka ja Paavo hylkäsivät useita sote-kyytitarjouksia haastattelun aikana. Kyseessä olivat juuri hyvin lyhyet kyydit, joihin liittyy säännönmukaisesti todella pitkä avustusaika.
Vielä vähemmän haluttuja sote-kyytejä ovat Punkalaitumen lyhyet kyydit. Autoilija ajaa ensin 25 kilometriä omalla kustannuksellaan Punkalaitumelle, saa sitten muutaman kilometrin kyydin ja palaa lopuksi omalla kustannuksellaan takaisin Vammalaan.
Paavo kertoo, että kyytien välityskeskuksesta yritetään saada näille ajoille ajajia jopa soittelemalla taksiautoilijoille. Autoilijat ovat kuitenkin oppineet olemaan vastaamatta näihin puheluihin, koska välityskeskuksessa ei näytetä ymmärrettävän kyydin mielettömyyttä vaan ollaan kiukkuisia.
Ajotarjouksiin voinee vaikuttaa
Toisaalta sote-ajot eivät ole olematon osa taksiautoilijoiden taloutta. Entisaikaan, kun asiat olivat vielä toisin, oli niiden osuus Pekan ja Paavon mukaan 20–30 prosenttia.
Kyse ei myöskään ole siitä, että taksiautoilijat eivät haluaisi ajaa sote-kyytejä silloin, kun niiden ajamisesta saa mielekkään korvauksen. Taksiautoilijan talous on näinä aikoina sen verran tiukalla, että mielekäs työ otetaan, vaikka pahimmillaan korvausta saa odottaa liki kaksi kuukautta ja minimissäänkin lähes neljä viikkoa.
Hyvällä ei katsotakaan esimerkiksi sitä, että tamperelaiset taksit ajavat väkkäränä sote-ajoja Vammalassa silloin, kun ne ovat päätyneet Sastamalaan esimerkiksi Kela-kyydin takia.
Paavo kertoo, että asiakkailta kuullun mukaan tamperelaiset autoilijat ovat suoraan puhelimitse yhteydessä tamperelaiseen sote-kyytien välityskeskukseen ja saavat näin sote-ajoja ohi normaalin järjestelmän. Tutun kauppaa näyttää järjestyvän lyhyellä odotusajalla sellaisia ajoja, joihin ei kuulu yli tunnin avustustehtävää viiden euron korvausta vastaan.
Suuri osa nykytilanteen erityispiirteistä ei silti välttämättä liene välityskeskuksen työntekijöiden syytä. Se, että sote-kyytien välityskeskus tarjoaa useaa kyytiä yhtä aikaan, saattaa kertoa Pekan mukaan siitä, että Tuomilogistiikan ylläpitämän välityskeskuksen työntekijät eivät yksinkertaisesti kykene näkemään tilannetta.
Toisaalta mahdollista on sekin, että työntekijät eivät osaa työtään tai heillä ei ole aikaa tarkistaa sitä, millä autoilla on ajoa ja millä ei.
Tilannetta sotkee lisäksi aivan turhaan se, että kyytejä välittää nyt kaksi välityskeskusta. Toinen keskittyy sote-kyyteihin ja toinen muihin taksikyyteihin. Nämä kaksi välityskeskusta eivät kommunikoi keskenään.
Eikä tilannetta edes välttämättä osaisi Pekan mielestä pitää kummallisena, jollei vertailukohtaa entiseen olisi. Ennen sote-kyydeissä ei ollut mitään ongelmaa. Eikä ongelmia ole nykyisinkään sen välityskeskuksen toiminnassa, joka välittää muut kuin sote-ajot. Sitä välityskeskusta pitää yllä Tampereen aluetaksi.
Autoa ei saa, vaikka niitä on
Lopuksi aivan toiseen asiaan eli paljon puhuttaneeseen taksipulaan Vammalassa. Esimerkiksi se, että kaupungin vieraiksi tulevat saavat kävellä rautatieasemalta kaupungintalolle, ei ole pelkästään huonoa onnea.
Sastamalassa taksikyytejä välitetään erikseen vuohille ja lampaille. Keskustan noin 20 taksiautoilijaa muodostavat Pekan ja Paavon mukaan oman ryhmänsä ja muut omansa.
Koska keskustan autot eivät ole kaikki yhtä aikaa ajossa ja koska pitkiä Kela-kyytejä voi olla yhtaikaa kaikille keskustan ajossa oleville autoille, on tilanteita, joissa ei ole yhtään autoa, jolle ajon ohjata.
Samaan aikaan keskustassa ja sen liepeillä on lukuisia vapaita taksiautoja, joille näitä ajoja ei enää tarjota edes silloin, kun niille ei ole muuta ajajaa.
Se, onko nykyinen tilanne asiakkaiden edun mukainen, on Pekan ja Paavon mukaan kokonaan toinen asia.