Porin-radan tarveselvityksen mukaan kolmen junaparin lisääminen Tampereen ja Porin välille eli Sastamalan liittäminen nykyistä vahvemmin osaksi Tampereen työssäkäynyialuetta on mahdollista. Lisävuorot eivät kuitenkaan onnistu ilman toisen raiteen rakentamista Lielahden ja Nokian aseman välille.
Kaksoisraiteen hinnaksi on arvioitu 92 miljoonaa euroa. Ennen kaksoisraidetta on jo käytettävä 18 miljoonaa euroa Nokian asema-alueen muutostöihin ja radan suojastukseen.
Porin-radan tarveselvityksen pohjaoletuksina ovat tavaraliikenteen merkittävä lisääntyminen jo lähivuosina ja henkilöjunien määrän lisääminen tämän jälkeen niin, että junat lähtevät aina samalla minuutilla. Tampereelta junat lähtisivät 11 minuuttia yli tasatunnin ja Porista 13 minuuttia yli tasatunnin. Matka-aika olisi Tampereelta Poriin tunnin ja 36 minuuttia ja toiseen suuntaan kaksi minuuttia vähemmän.
Henkilöjunia kulkee nyt kumpaankin suuntaan yhdeksän ja kaavaillun lisäyksen jälkeen 12. Ensimmäinen juna lähtisi aamulla radan kummastakin päästä jo viiden jälkeen. Esimerkiksi Vammalasta ehtisi näin ollen kumpaankin maakuntapääkaupunkiin junalla kelo 6.47.
Aamulla kaksi ensimmäistä junaa Poriin päin kulkisivat tunnin välein ja sen jälkeen kahden tunnin välein. Tampereen suuntaan tunnin välein kulkisivat neljä ensimmäistä junaa. Ne olisivat Tampereella 6.47, 7.47, 8.47 ja 9.47.
Iltapäivällä junia lähtisi Vammalan asemalta taas tunnin välein kolmelta, neljältä, viideltä, kuudelta ja seitsemältä. Tampereen suuntaan viimeinen juna lähtisi Vammalasta yhdeksän maissa, mutta Porin suuntaan junia lähtisi sekä yhdeksän että yhdentoista maissa.