Vammalan keskustasta kohti Tamperetta vievän Tampereentien ja valtatien 12 risteys siirtyy uuteen paikkaan lokakuun aikana. Tampereelta Vammalaan tultaessa käännytään oikealle jatkossa vajaat sataa metriä nykyistä aiemmin. Työt ovat viittä vaille valmiit. Tienpenkkoja tasoitetaan jo muutoin valmiilla osuuksilla. Osa päällystettävistä tiealueista odottaa toki vielä päällystettä.
Risteyksen siirto kohti Tamperetta parantaa sekä autoliikenteen että kevyen liikenteen turvallisuutta jo lähiviikkoina merkittävästi.
Tampereelta tulevat ja Vammalaan kääntyvät saavat ryhmittymiskaistan. Risteykseen ei siis pitäisi enää muodostua jonoja valtatielle. Tampereelta tulevat ja Huittisten suuntaan jatkavat saavat jatkaa matkaansa ilman, että oikealle Vammalaan kääntyvä liikenne hidastaa heidän kulkuaan.
Tampereentien varren kevyen liikenteen väylää käyttävien ei puolestaan tarvitse enää ylittää vilkasliikenteistä Tampereentietä, vaan he voivat kulkea keskustasta päin tullessaan suoraan valtatien alikulkuun.
Tilaa Vesilahdentien ja Hukkasentien risteykseen
Valtatieltä Vesilahden suuntaan kääntyville risteysjärjestelyt antavat tilaa valtatien kummallekin puolelle. Vammalasta päin tulevat ja ylämäessä oikealle Vesilahden suuntaan kääntyvät saavat ryhmittymiskaistan.
Lisää tilaa saavat myös Tampereelta alamäkeä laskettelevat ja kohti Vammalaa kulkevat, sillä valtatie levenee Vesilahdelle vievän tien risteyksessä niin, että suoraan jatkavien on mahdollista väistää Vesilahden suuntaan eli vasemmalle kääntyviä.
Levike on rakennettu myös Hukkasentien ja valtatien risteykseen valtatien kaakkoisreunalle, jotta Hukkasentielle kääntyvät ja Hukkasentieltä valtatielle pyrkivät haittaavat mahdollisimman vähän valtatietä kulkevien kiireitä. Samalla suurenee lähellä risteystä oleva linja-autopysäkki. Muutama sata Metriä Hukkasentien liittymästä Vammalaan päin ollut Lopentien liittymä on katkaistu moottoriajoneuvoliikenteeltä jo aiemmin.
Liittymäjärjestelyt valmistuvat projektipäällikkö Mikko Asusen mukaan hyvin aikataulussa. Kesän säät ovat suosineet maanrakennustöitä.
Hankkeen kokonaiskustannus on 850000 euroa, josta risteyksen siirron kustannus on noin 40 prosenttia.