Tekninen lautakunta pohtii ensi viikolla tien varren asukkaiden ehdotusta Keikyän riippusillalle johtavan Peevontien ottamiseksi kaupungin hoitoon. Esittelijän esitys lautakunnalle on kaupungin yleisen linjan mukainen: kaupunki ei ota yksityisteitä hoitoonsa. Kaupungilla ei ole hoidossaan yhtään yksityistietä.
Sen sijaan kaupunki on ollut aktiivinen siinä, että järjestäytymätön Peevontien yksityistie on järjestäytynyt tänä vuonna. Samalla kaupungin maksettavaksi on määrätty hoitokuluista 40 prosenttia. Aiemmin kaupunki ei teknisen johtajan Kimmo Toukoniemen mukaan ole kuluihin osallistunut.
Teknisen lautakunnan päätösehdotuksessa esitystä perustellaan yksityisteiden ja niiden osakkaiden yhdenvertaisuudella. Mikäli yksi yksityistie otettaisiin kaupungin hoitoon, olisi yhdenvertaisuuden nimissä otettava lukuisa joukko teitä tai jopa kaikki. Se olisi taloudellisesti varsin raskasta.
Mikäli riippusilta saadaan kunnostettua, lisääntyy kaupungin vastuu Peevontien hoitokustannuksista. Tuolloin tien yksiköt on määritettävä muuttuneen tilanteen mukaisiksi.
Sillan kohtalo on auki
Yksityistien tiekunta vetoaa hakemuksessaan muun muassa siihen, että kaupunki haki Joutsenten reitiltä rahaa Sastamalan vesistön ja Keikyän kehittämishankkeeseen, jossa Keikyän kylän piti olla pilotti. Joutsenten reitti kuitenkin hylkäsi hankkeen helmikuun kokouksessaan.
Joutsenten reitin hallitus piti hanketta varsin kalliina siihen nähden, mitä sillä oli tarkoitus tavoitella. Vesistöreittikartaston teko ei olisi ollut halpa hanke. Lisäksi toiminnanjohtaja Petri Rinteen mukaan vesistökartasto on jo olemassa.
Joutsenten reitti hylkää keskimäärin joka neljännen saamistaan rahoitushakemuksista.
Keikyäntie on valtion tie
Tiekunta perustelee hakemustaan myös sillä, että Keikyäntien varren kevytväylä olisi kaupungin hoidossa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sen hoidosta vastaa valtio eli Ely-keskus.
Peevontien länsipää lähtee Keikyäntieltä, joten tiekunnan ajatuksena on ollut, että kaupunki hyödyntäisi kevytväylällä tarvittavaa kalustoa myös Peevontiellä.
Lautakunnan esityksen valmistelleet katsovatkin, että 40 prosentin kustannusosuus Peevontien hoitokuluista on oikeudenmukainen nykytilanteessa, jossa sillan kohtalo on avoin. Se, että kaupunki tammikuussa osti pysäköintitilaa Peevontien varrelta, ei tässä vaiheessa edellytä suurempaa kustannusosuutta.
Kaupungin näkökulmasta mahdollinen on sellainenkin tilanne, että silta otetaan pois käytöstä. Siinä tapauksessa Peevontie palvelisi yksinomaan tien varren asukkaita.
Näkemysero käytöstä
Tiekunnan mukaan Peevontien autoliikenteestä jo nyt selvästi alle puolet on tienvarren asukkaiden käyttöä. Tiekunnan mukaan valtaosa liikennettä on turistiliikennettä ja kyytejä sillan ylittäjille ennen muuta yöaikaan viikonloppuisin.
Tiekunta katsoo, että turistiliikenteen osuus kasvaa jo sillan saaman julkisuuden takia tuntuvasti.
Tiekunta vetoaa myös siihen, että sillan toisella puolella oleva Riippusillantie on kaupungin hoidossa. Tiekunnan mielestä se, että Riippusillantie – toisin kuin Peevontie – on asemakaava-alueella, ei muuta miksikään sitä, että sillan eri puolilla asuvia tienvarsien asukkaita kohdellaan kaikkea muuta kuin yhdenvertaisesti.
Tiekunta tunnustaa samalla epäsuorasti olevansa nykytilanteessa puun ja kuoren välissä. Tiekunnan osakkaat toteavat olevansa ylpeitä sillasta ja pitävänsä sillalle tapahtuvaa liikennettä ja sillan käyttöä edistäviä toimenpiteitä tervetulleina.





