Kymmenet autokunnat jyrryyttivät mäkisillä pelloilla kilpaa neljä tuntia

Numero yksi ennusti hyvin Sumeet-tiimin menestystä.

Peltoendurance on kepeämielinen autourheilutapahtuma kilpailuhenkiselle, mikäli on uskomista Esa Jokelaa, joka lainaa  alun perin kankaanpääläistä luonnehdintaa lajista. Hän on kolmasosa joukkueesta, joka osallistui Mouhijärven Hyynilässä järjestettyyn Winterance-ajotapahtumaan.

Toinen Oiva Sport -tiimin jäsen on Esko Uimonen, joka kertoo tiimin olevan perheen miesväen  joukkue. Nimen joukkueelle antanut Oiva on vasta kuusivuotias, joten ensimmäisenä ajovuorossa ollut Harry Hirvonen on toistaiseksi perhejoukkueen nuorin rallikuski.

Oiva Sport -tiimi ajaa Opel Tigralla, jonka hankintahinta oli 220 euroa. Autoa kalliimpi kuluerä muodostui renkaista. Jäisillä ja lumisilla radoilla ajaminen vaatii erityisen paljon renkailta.

Ennen ensimmäistä kisastarttia Tigra sai raitoja kylkiinsä, harvahampaiset hymyhuulet keulaansa ja oikeaan takanurkkaan liehuvan ruutulipun. Liialla totisuudella ei enduranceautoja laiteta.

Autot ovat tavallisia vakioautoja. Ennen kisaamista ne riisutaan. Pois otetaan peilit, lamput ja muoviosat, jotteivat ne rikkoudu radalle.

Autoissa on tavallinen niskatuellinen istuin. Turvavyö on pakollinen, samoin kuljettajan kypärä.

Lisäksi järjestäjät suosittelevat liikennevakuutusta. Se ei korvaa rallissa tapahtuvien osumien vahinkoja mutta kylläkin ulosajossa tapahtuvia vahinkoja.

Neljä tuntia ylä- ja alamäkeä tuhannesosan tarkkuudella

Peltoendurancessa ajetaan reilun kahden kilometrin mittaista peltorataa. Mouhijärveläisessä maisemassa rata on lähes pelkästään ala- ja ylämäkeä.

Mutkia radalla on paljon, joten nopeudet eivät pääse nousemaan korkeiksi. Parhaimmillaan vauhtia on noin 60 kilometriä tunnissa. Keskinopeus jää lähemmäs 40 kilometriä tunnissa.

Aika-ajo määrää autojen lähtöpaikat varsinaiseen kisaan. 

Neljän tunnin ajon jälkeen voittajaksi selviää tiimi, jolla on eniten ajettuja kierroksia. Hevosvoimat eivät ratkaise tässä rallissa, vaan auton pitää kestää ensin aamun aika-ajot ja sitten neljän tunnin yhtämittainen rynkytys talvisella peltoradalla.

Kuljettajaa on vaihdettava ainakin kahdesti kisan aikana. Jokainen varikkokäynti vie paljon aikaa ja vähentää ajettuja kierroksia.

Loppiaislauantaina ajetun kisan voitti The Sumeet -tiimi ajamalla 66 kierrosta neljässä tunnissa kahdeksassa sekunnissa ja 43 sekunnin tuhannesosassa. Toiseksi sijoittui Antinkone ja kolmanneksi Nami-tiimi. Oiva Sport -tiimi ylitti maalilinjan 17:ntenä. Kisaan osallistui 43 autokuntaa.

Järjestävän seuran edustaja Teemu Aho kertoo kisoihin ostettavan toista talvea tulospalvelu ulkopuoliselta yritykseltä. Autoihin laitetaan transponderi, ja kierrokset lasketaan elektronisesti. Samalla talkoolaisia vapautui kierrosten laskennasta muihin tehtäviin.

Yleisöalueen reunassa on pakettiauto, jonka ikkunalta voi käydä tarkastamassa ajantasaisen tilanteen sekunnin tuhannesosan tarkkuudella.

Jopa 180 kuljettajaa yhdessä kisassa

Kisat järjestävä LTP-Motorsport on kahden rallia harrastavan porukan yhdessä perustama rekisteröity yhdistys. Talkoolaisia tarvitaan 25–30 radan tekijöistä lippumiehiin ja kioskin henkilökuntaan.

Kisajärjestelyt alkavat radan tekemisellä pakkasten tultua. Töitä riittää aina maaliskuulle asti.  

Osanottajia tapahtumissa on ollut 35–60 autokuntaa. Kun kussakin autokunnassa on kolme kuljettajaa, on yhden kisan kuljettajien määrä noussut parhaimmillaan lähes 200:een.

Teemu Ahon mukaan 60 autokuntaa alkaa olla suurin mahdollinen määrä, minkä yhdistys talkoolaisineen saa hyvin hoidettua. Jo nyt väkeä tulee varsin kaukaakin. Kaukaisimmat osallistujat tulevat etelästä pääkaupunkiseudulta ja jopa itärajalta Imatralta.

Winterancen tunnettuutta lisäsi televisiosarja Latelan vierailu ajotapahtumassa vuonna 2015. Järjestäjät tuunasivat tuolloin auton Heikki Silvennoiselle ja Ville Myllyrinteelle. Filmiryhmän tulo paikalle toi runsaasti yleisöä myös paikanpäälle.

Winterance-kisat jatkuvat 9. helmikuuta ja 2. maaliskuuta. Tapahtumalla on oma Facebook-sivu.

Oiva Sport -tiimin Tigra ja Harry Hirvonen vauhdissa. Neljän tunnin kisassa mutkaisella radalla menijöitä on joka suuntaan.
Lauri Mäkelä avitti traktorin perälevyllä hankeen juuttuneen menopelin uudelleen kisaan.
Vauhtia hidastivat tiukat mutkat ja niissä rehupaalit. Paali painaa sen minkä auto, joten paalit oli viisainta kiertää.
Sen enempää tykkitorni kuin maastovärikään eivät avittaneet tätä vauhtihirmua voittoon.
Winteranve kokoaa keskelle peltoja melkoisen joukon autourheilusta innostuneita.
Oiva Sport -tiimin Esa Jokela ja Esko Uimonen seurasivat tarkoin tiimin kolmannen kuljettajan Harry Hirvosen menoa.
Teemu Ahon mielestä Winterance on ennen muuta ajotapahtuma. Totinen kilpailu se ei ole.
Winterance ajettiin Lauri Mäkelän mailla.