Neljän nuoren opiskelijan auton rengas irtosi sadan kilometrin vauhdissa valtatiellä 12 Vammalassa lähellä City Marketia keskiviikkona alkuillasta. Auto pysyi tiellä, sillä onnena onnettomuudessa oli, että irronnut rengas oli takarengas. Apua oli myös siitä, että rengas oli Mercedes Benzin alla. Iso auto on kohtuullisen suuntavakaa kolmellakin pyörällä, kunhan etupyöriä on kaksi.
Auto ehti käyttäytyä hetken ennen renkaan irtoamista oudosti, mutta nuorilla oli käytössään vieras auto, jonka takakulmaa oli kolaroitu muutamaa päivää aiemmin. Niinpä kuljettaja arvioi ensin tärinän johtuvan takakulman peltivaurioista.
Autoliitto kehottaa tarkistamaan tai tarkistuttamaan renkaiden kireyden 100–200 kilometriä renkaiden vaihdon jälkeen. Alumiinivanteiden ominaisuuksiin kuuluu se, että pultit voivat löystyä varsin lyhyen käytön jälkeen. Vastuu renkaiden kireyden tarkistamisesta tai tarkistuttamisesta on auton haltijalla.
Usein jälkikiristys kuuluu renkaidenvaihdon hintaan. Mikäli jälkikiristys ei yllättäen hintaan kuulu, on kiristyksen hinta yleensä perin vaatimaton sillä saavutettavaan turvallisuushyötyyn nähden.
Jos renkaat on vaihtanut itse, on kireys tarkistettava ja pultit kiristettävä ristiin. Momenttiavainta käyttämällä varmistaa sen, että renkaat varmasti pysyvät paikallaan mutta pultit eivät vaurioidu.